SELAMAT DATANG KE BLOG ANYAMAN KAMI...

Sekapur Sirih…


Anyaman merupakan kraf tradisional warisan hasil tinggalan yang perlu diwarisi oleh generasi kini. Kepelbagaian anyaman menyumbang kepada terhasilnya pelbagai rekaan anyaman sama ada tradisional atau yang telah dikomersialkan.Untuk menyahut seruan kerajaan, bagi menggalakan rakyat untuk menghargai khazanah ini pelbagai usaha telah dilakukan. Diantaranya adalah dengan mewajibkan sukatan bidang kraf tradisional dalam Pendidikan Seni Visual diperingkat sekolah rendah dan sekolah menengah.Diharapkan “Blog” ini dapat memberi serba sedikit panduan untuk rujukan dan maklumat kepada para pelajar dan guru untuk mengetahui anyaman kraf tradisional di Malaysia dan dapat melihat paparan beberapa contoh pembuatan, rancangan mengajar dalam P&P, dan rekaan yang telah dihasilkan...

Khamis, 16 Oktober 2008

Tikar Rotan

Anyaman rotan merupakan sejenis anyaman yang mendapat sambutan ramai kerana keunikan dan hasilnya yang halus. Ia senang diperolehi dan pembuatan kraftangan rotan mendapat sambutan yang menggalakkan dan semakin popular..

Cara menganyam rotan tidak banyak bezanya dengan anyaman buluh. Rotan yang telah agak matang sahaja akan ditebang untuk membuat tikar. Batang-batang rotan berkenaan akan dikumpul untuk dikerat bagi memudahkan proses menganyam. Batang rotan yang telah dikerat akan dibelah-belah dalam saiz yang lebih kecil.

Belahan rotan tersebut akan diraut supaya menjadi lebih nipis, licin dan mudah dilentur. Setelah diraut, belahan tersebut telah sedia untuk dianyam. Anyaman tikar rotan sama juga dengan anyaman tikar pandan, mengkuang dan buluh. Proses terakhir untuk anyaman rotan adalah dengan menyapu syelek pada seluruh bahagian anyaman untuk kelihatan lebih cantik dan berkilat.

Tiada ulasan: