SELAMAT DATANG KE BLOG ANYAMAN KAMI...

Sekapur Sirih…


Anyaman merupakan kraf tradisional warisan hasil tinggalan yang perlu diwarisi oleh generasi kini. Kepelbagaian anyaman menyumbang kepada terhasilnya pelbagai rekaan anyaman sama ada tradisional atau yang telah dikomersialkan.Untuk menyahut seruan kerajaan, bagi menggalakan rakyat untuk menghargai khazanah ini pelbagai usaha telah dilakukan. Diantaranya adalah dengan mewajibkan sukatan bidang kraf tradisional dalam Pendidikan Seni Visual diperingkat sekolah rendah dan sekolah menengah.Diharapkan “Blog” ini dapat memberi serba sedikit panduan untuk rujukan dan maklumat kepada para pelajar dan guru untuk mengetahui anyaman kraf tradisional di Malaysia dan dapat melihat paparan beberapa contoh pembuatan, rancangan mengajar dalam P&P, dan rekaan yang telah dihasilkan...

Khamis, 16 Oktober 2008

Anyaman Pandan dan Mengkuang

Pandan dan mengkuang tumbuh subur di tepi-tepi alur, paya, sungai dan kawasan-kawasan yang menggenangi air tawar di seluruh nusantara. Tidak hairanlah seni menganyam pandan dan mengkuang tersebar luas. Dengan itu, pelbagai barangan dapat dihasilkan daripada anyaman pandan dan mengkuang. Pandan dan mengkuang adalah tumbuhan daripada spesis yang sama. Daun mengkuang lebih lebar, tebal dan panjang daripada daun pandan. Oleh yang demikian, biasanya mengkuang digunakan untuk menganyam benda-benda yang lebih besar dan kukuh berbanding dengan benda-benda yang diperbuat daripada pandan. Namun begitu, bilah anyaman mengkuang tidak semestinya lebih lebar daripada bilah anyaman pandan.

Kelebaran bilah anyaman dikaitkan dengan kehalusan hasil kerja, lebih kecil bilah, lebih halus hasil kerjanya. Hasil kraf yang halus pembuatannya mempunyai nilai hiasan yang tinggi. Sebaliknya, hasil kraf yang kasar lebih menekankan ciri fungsional. Tikar mengkuang yang lebar anyamannya biasanya digunakan untuk menjemur padi, mengalas lantai dapur atau jemuran dan sebagainya. Tikar yang dianyam untuk kegunaan demikian tidak dicelupkan warna, berlainan daripada tikar yang dikhaskan untuk tetamu. Tetamu dibentangkan tikar yang bukan sahaja halus anyamannya malah bercorak dan berwarna-warni.

Tiada ulasan: